Jak výlety probíhají a vypadají?
To, jak budou výlety probíhat a vypadat, hodně záleží na zdravotním stavu dětí s postižením, proto před spoluprací se vždycky jdeme do hodiny ve speciální škole podívat, abychom zjistili, jak na tom děti zdravotně jsou. Následuje rozhovor nejprve s každým(ou) z učitelů(ek) zvlášť a potom se potkáme všichni společně, abychom si ujasnili společná očekávání. Místa vždy navrhují organizátoři, stejně tak jako datum a čas výletu. Místa se snažíme vybírat tak, aby byla přibližně stejně vzdálená pro obě školy. Velkou roli také hraje počet přestupů.
Máme za sebou rok fungování a během toho roku jsme navštívili tyto 4 lokality:
- Botanická zahrada na Albertově
- Vyšehrad
- Království železnic
- Vojanovy sady
Výlety zatím probíhají pouze v Praze, a to v časovém intervalu zhruba 2 výlety za pololetí (zpravidla na začátku října, na konci listopadu, na začátku března a na začátku května). Na každém výletě děti dělají různé skupinové aktivity, aby skutečně došlo k propojení světů, například: luští šifry, skládají puzzle, z barevného papíru sestavují řetěz delší než má vedlejší tým atp.. (aktivity jsou tohoto ražení, protože to zdravotní stav žáků umožňuje. Pokud by ve skupině byl například jeden či více žáků s velmi závažnou oční vadou, například zcela nevidomí, aktivity by byly zcela odlišné.) Aktivity vždycky přímo souvisí s místem, kde se právě nacházíme - jsme-li na Vyšehradě, děti budou skládat puzzle Vyšehradských staveb a tak podobně.
Kdo za projektem stojí?

ADÉLA SOUKUPOVÁ, která se narodila s Dětskou mozkovou obrnou. Po integraci na běžné základní škole, kde integrace neprobíhala úplně podle jejích představ nastoupila na střední školu do Jedličkova ústavu v Praze, kde vystudovala maturitní obor sociální činnost. V současné době studuje na Filozofické fakultě UK obor Andragogika a personální řízení.
,,Projekt Společně na výlet vnímám jako takovou integraci na půl cesty - způsob, kterým lze do integrace zapojit i žáky, pro které z nějakého důvodu není ta ,,normální - úplná" integrace tou pravou cestou. Už při studiu na střední škole jsem pochopila, že je velmi důležité bourat bariéry a předsudky o lidech s postižením."
Historie projektu
Myšlenka na založení projektu vznikla v hlavě Adély už asi v roce 2021, ale pořád nevěděla, kde začít.
V lednu roku 2023 objevila, že na Univerzitě Karlově, kde studuje, vypisují volitelný kurz s názvem Rozjeď projekt, kam se rozhodla se přihlásit a během deseti týdnů došla k prvnímu prototypu, tedy výletu.
V současné době projekt zatím funguje pouze v pilotážním režimu, proto máme zatím spolupráci pouze se dvěma třídami, která je založená pouze na výletech. Výlety jsou v současnosti financovány soukromým dárcem.
Vize - Jak chceme, aby to fungovalo?
PŘED PROGRAMEM:
Každá třída z běžné školy, která se do programu přihlásí, je propojena se třídou stejného ročníku ve speciální škole (do budoucna kterou si sama vybere z nabídky speciálních škol, které s námi spolupracuji) nebo naopak. Před navázáním spolupráce proběhne videohovor obou učitelek/ů s koordinátorem od nás. Po tomto videohovoru následuje náhled do hodiny každé z učitelek nebo pouze do hodiny ve spec. škole - záleží na domluvě.
PROGRAM:
Tyto dvě třídy na začátku spolupráce společně s našimi koordinátory, kteří zajišťují program, absolvují bud adaptační víkendový pobyt nebo jeden adaptační den. Je možné udělat i to, že bude první výlet a potom až víkendový pobyt. Následně pak jednou za dva měsíce společně jedou na výlet (datumy a místa, kam se pojede navrhují naši koordinátoři). Naši koordinátoři na výlet jedou také a zajišťují tam program, který vychází z potřeb dané skupiny. Jedná se o skupinové aktivity navržené tak, aby se spolu bavily i děti, které se navzájem neznají. Mezi výlety v odpoledních hodinách jednou za 14 dní proběhne dobrovolný online videohovor, kde spolu děti mohou trávit společný čas. Po posledním výletu v daném školním roce následuje opět stmelovací program s našimi koordinátory.
Cíle projektu
- Bourat bariéry mezi lidmi s postižením a bez postižení
- Propojovat svět lidí s postižením a lidí bez postižení
- ,,Integrovat neintegrované"
- Pokud má škola být přípravou na život, děti se potřebují setkávat během vyučování i s lidmi, se kterými se budou setkávat následně během života.
- Vytváření déletrvajících vztahů mezi žáky s postižením a bez postižení
- Dlouhodobost (ideálně min. jeden školní rok, ale pokud spolupráce nevyhovuje, Ize jí rozvázat kdykoliv - za účelem poznání, zda spolupráce vyhovuje či nikoliv, jsou součastí adaptační programy)