Jak výlety probíhají a vypadají?

To, jak budou výlety probíhat a vypadat, hodně záleží na zdravotním stavu dětí s postižením, proto před spoluprací se vždycky jdeme do hodiny ve speciální škole podívat, abychom zjistili, jak na tom děti zdravotně jsou. Následuje rozhovor nejprve s každým(ou) z učitelů(ek) zvlášť a potom se potkáme všichni společně, abychom si ujasnili společná očekávání.  Místa vždy navrhují organizátoři, stejně tak jako datum a čas výletu. Místa se snažíme vybírat tak, aby byla přibližně stejně vzdálená pro obě školy. Velkou roli také hraje počet přestupů.

Máme za sebou rok fungování a během toho roku jsme navštívili tyto 4 lokality:

  • Botanická zahrada na Albertově
  • Vyšehrad
  • Království železnic
  • Vojanovy sady

Výlety zatím probíhají pouze v Praze, a to v časovém intervalu zhruba 2 výlety za pololetí (zpravidla na začátku října, na konci listopadu, na začátku března a na začátku května). Na každém výletě děti dělají různé skupinové aktivity, aby skutečně došlo k propojení světů, například: luští šifry, skládají puzzle, z barevného papíru sestavují řetěz delší než má vedlejší tým atp.. (aktivity jsou tohoto ražení, protože to zdravotní stav žáků umožňuje. Pokud by ve skupině byl například jeden či více žáků s velmi závažnou oční vadou, například zcela nevidomí, aktivity by byly zcela odlišné.) Aktivity vždycky přímo souvisí s místem, kde se právě nacházíme - jsme-li na Vyšehradě, děti budou skládat puzzle Vyšehradských staveb a tak podobně. 

Kdo za projektem stojí?

ADÉLA SOUKUPOVÁ, která se narodila s Dětskou mozkovou obrnou. Po integraci na běžné základní škole, kde integrace neprobíhala úplně podle jejích představ nastoupila na střední školu do Jedličkova ústavu v Praze, kde vystudovala maturitní obor sociální činnost. V současné době studuje na Filozofické fakultě UK obor Andragogika a personální řízení.

,,Projekt Společně na výlet vnímám jako takovou integraci na půl cesty - způsob, kterým lze do integrace zapojit i žáky, pro které z nějakého důvodu není ta ,,normální - úplná" integrace tou pravou cestou. Už při studiu na střední škole jsem pochopila, že je velmi důležité bourat bariéry a předsudky o lidech s postižením."

Historie projektu

Myšlenka na založení projektu vznikla v hlavě Adély už asi v roce 2021, ale pořád nevěděla, kde začít.

V lednu roku 2023 objevila, že na Univerzitě Karlově, kde studuje, vypisují volitelný kurz s názvem Rozjeď projekt, kam se rozhodla se přihlásit a během deseti týdnů došla k prvnímu prototypu, tedy výletu.

V současné době projekt zatím funguje pouze v pilotážním režimu, proto máme zatím spolupráci pouze se dvěma třídami, která je založená pouze na výletech. Výlety jsou v současnosti financovány soukromým dárcem.


Vize - Jak chceme, aby to fungovalo?

PŘED PROGRAMEM:


Každá třída z běžné školy, která se do programu přihlásí, je propojena se třídou stejného ročníku ve speciální škole (do budoucna kterou si sama vybere z nabídky speciálních škol, které s námi spolupracuji) nebo naopak. Před navázáním spolupráce proběhne videohovor obou učitelek/ů s koordinátorem od nás. Po tomto videohovoru následuje náhled do hodiny každé z učitelek nebo pouze do hodiny ve spec. škole - záleží na domluvě.


PROGRAM:


Tyto dvě třídy na začátku spolupráce společně s našimi koordinátory, kteří zajišťují program, absolvují bud adaptační víkendový pobyt nebo jeden adaptační den. Je možné udělat i to, že bude první výlet a potom až víkendový pobyt. Následně pak jednou za dva měsíce společně jedou na výlet (datumy a místa, kam se pojede navrhují naši koordinátoři). Naši koordinátoři na výlet jedou také a zajišťují tam program, který vychází z potřeb dané skupiny. Jedná se o skupinové aktivity navržené tak, aby se spolu bavily i děti, které se navzájem neznají. Mezi výlety v odpoledních hodinách jednou za 14 dní proběhne dobrovolný online videohovor, kde spolu děti mohou trávit společný čas. Po posledním výletu v daném školním roce následuje opět stmelovací program s našimi koordinátory.

Cíle projektu

  1. Bourat bariéry mezi lidmi s postižením a bez postižení
  2. Propojovat svět lidí s postižením a lidí bez postižení
  3. ,,Integrovat neintegrované"
  4. Pokud má škola být přípravou na život, děti se potřebují setkávat během vyučování i s lidmi, se kterými se budou setkávat následně během života.
  5. Vytváření déletrvajících vztahů mezi žáky s postižením a bez postižení
  6. Dlouhodobost (ideálně min. jeden školní rok, ale pokud spolupráce nevyhovuje, Ize jí rozvázat kdykoliv - za účelem poznání, zda spolupráce vyhovuje či nikoliv, jsou součastí adaptační programy)
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.